5 redenen waarom snowboarders goede ondernemers zijn.


1. Een nieuw truukje leer je gemiddeld pas na 3 keer vallen.

Je eerste idee is vaak niet het beste. Je eerste product verkoop je vaak niet meteen. Een snowboarder landt zijn nieuwe truukje niet de eerste keer. Hij heeft een idee hoe het moet zijn, maar nog niet goed genoeg hoe hij het moet doen. Soms valt hij 10 keer voordat het lukt. Soms lukt het een hele dag niet.

Maar dat geeft niet.

Een snowboarder weet dat het gaat lukken. Bij elke poging leert hij meer. Hij blijft denken aan hoe het zou zijn, als het wel lukt.

En hoe vaker hij is gevallen… hoe groter de voldoening als de trick is geland.

Denk aan de snowboarder bij je nieuwe product. Probeer het, en zie wat er gebeurt. Hoe vaak je ook valt; uiteindelijk lukt het en geeft iedereen je high-fives!

2. Als je 1 nieuwe trick land, land je er op dezelfde dag nog 3 meer.

Succes is de beste motivatie. Zekerheid van jezelf is vaak de sleutel tot succes. Niets geeft meer zekerheid en zelfvertrouwen dan succes. Denk in moeilijke tijden aan je successen : dit geeft je de zekerheid om de juiste keuzes te maken. Vergeet de valpartijen.

3. Beter één perfect uitgevoerde trick dan 10 slordige

Het is makkelijk jezelf te verliezen in je eigen enthousiasme. Het is makkelijk enthousiast te worden over een nieuw idee, terwijl het vorige nog niet af is.

Een nieuwe trick geleerd? Begin niet gelijk aan de volgende. Blijf de trick oefenen totdat je hem perfect kunt uitvoeren, met je ogen dicht op een brakke zondagochtend.

Focus je op 1 idee tegelijk. Haast je niet naar het volgende, maar blijf wat je doet verbeteren.

4.  Het snelste leren : snowboard met mensen die beter zijn dan jij (of op z’n minst van gelijk niveau)

Het is fijn de slimste te zijn. Het is fijn de beste te zijn. Maar aan de top is het eenzaam, en is het lastig groeien. Omring je met mensen die beter zijn dan jij, en je zult snel leren.

Zoek mensen in je omgeving die ook ondernemen, en vooral degene die succesvol zijn.

5. Om beroemd te worden hoef je niet de beste te zijn : je moet vooral weten hoe je jezelf moet laten zien.

Veel jonge snowboarders hebben de hoop : als ik maar hard genoeg oefen en zoveel mogelijk tricks leer krijg ik vanzelf sponsoren en wordt ik beroemd. Voor sommige komt dit uit.

Maar de meeste spelen het anders. Een beroemde snowboarder weet : een mooie foto van een simpele trick in een magazine is veel meer waard dan 10 ingewikkelde technische truuks in de indoorhal.

Het meest succesvolle product is vaak niet het beste in een markt. Het heeft zich het meest succesvol weten te profileren, geadverteerd en van zich laten horen.

Sterker nog, van sommige succesvolle snowboarders zijn de meeste foto’s lifestyle foto’s, partypics of andere non-snowboard onderwerpen.

Gestart als ondernemer? Denk aan de snowboarder : Wees niet bang om te vallen, focus je op 1 trick en rijd jezelf in de spotlights.

Michiel Roukens

Advertenties

2 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s