Spannende tijden en waarom een goed idee in één zinnnetje past.


Het zijn spannende tijden. Op zoek naar nieuwe zakenpartners en investeerders voor het businessplan waar ik al een jaar van wakker lig. Ik kan er nog weinig over zeggen, maar het heeft iets met dit plaatje te maken

Dan moet je je idee gaan beschrijven. Ik hoor de laatste tijd veel ideeën. Maar ken je dat? Iemand vertelt je over zijn businessplan, en na een half uur weet je nog steeds niet waar het over gaat, wat voor verdienmodel het is en wie je er gelukkig mee gaat maken.

Een goed idee past op de achterkant van een bierviltje. Drie zinnen is meestal meer dan genoeg. Ik houd het meestal bij één.

Een..(soort ding) – waarmee je ..(grootste voordeel / beste belofte van het eindresultaat)..voor …(duidelijk gespecifeerde doelgroep-niche)

Bijvoorbeeld:
– Een koptelefoon die je onderwater kunt gebruiken voor surfers
Een workshop: ‘Hoe je als startende ondernemer beter wordt in onderhandelen door lichaamstaal’

– Een online webwinkel met Limited edition outerwear voor snowboarders

Kun je dit zinnetje invullen? Dan ben je goed op weg. Test uit welke zin de meeste interesse opwekt. Kies mensen binnen en buiten je doelgroep. Je hebt de goede zin te pakken als de persoon reageert met ‘cool’ en je enthousiast vragen begint te stellen. Bij een echt goed idee wordt er zelfs meegedacht en zal degene tegen wie je het vertelt met ideeën gaan komen voor jouw plan..  Een zakelijk iemand daarentegen zal je ook vragen naar het verdienmodel.

En inderdaad. Hoe ga je geld verdienen met je idee? Prop dit ook in één á twee zinnen en je hebt je pitch bij elkaar.

Geen reactie? Geen enthousiasme? Speel met je zinnetje en vraag het aan de juiste mensen. Nog niet? Dan heb je in ieder geval je tijd niet verspilt. En dat van de ander ook niet.

Mijn plan past in één zinnetje. Het verdienmodel in twee. De doelgroep stelt enthousiast vragen en komt met ideeën.

Binnenkort vul ik hem voor je in.

Het zijn spannende tijden.

Advertenties

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s