Waarom ik nooit kon kiezen wat ik wilde studeren.


In het hedendaagse schoolsysteem word je opeens voor de keuze gesteld: wat wil je doen met de rest van je leven? Word je dokter, ga je machines bouwen of zieken verzorgen? Ik wist heel goed wat ik wilde doen in mijn leven, maar het antwoord op deze vraag had ik niet. Ik wilde skaten, snowboarden in het buitenland en wat van de wereld zien. Dit stond echter niet als studie op het menu.

Nu, pas vele jaren later begrijp ik waarom. Ik vond (en vind) veel te veel dingen leuk om één keuze te maken.

Ik maakte me echter geen zorgen, want ik ging eerst een jaar naar de sneeuw. Daarna zou ik wel weten wat ik wilde. Niets was minder waar: na een topjaar in de sneeuw wist ik het nog steeds niet; de opties waren alleen maar groter geworden.

Ik heb me daar best zorgen over gemaakt. Ik moet toch iets kiezen? Ik probeerde diverse studies, maar niets bleek het écht te zijn.

Nu begrijp ik het. Nu weet ik dat je helemaal geen keuze hoeft te maken.

Als je voor jezelf werkt hoef je niet te kiezen. Je zet een bedrijf op in fotografie, omdat je dat leuk en interessant lijkt. Een jaar later verkoop je informatie producten over boekhouding. Een half jaar later geef je social media trainingen.

Het mooie is dat het allemaal kan. Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om een rock-concert te organiseren. Je geluidsman wel, je lichttechniscus ook, en het fijn als de toneelbouwer weet wat hij doet. Al hun taken kun je ook niet zelf vervullen. Het enige wat je hoeft te doen is de mensen vinden die kunnen wat je zoekt. Focussen op dat doel, en eenmaal bereikt, op naar het volgende.

Het succes van Virgin records begon met de cd-verkoop van de laatste pagina van het politieke studentenblad wat Richard Branson publiceerde. Timothy Ferris startte met een workshop snellezen voor de studenten van Princeton, voordat hij zich als nieuwe rijke ontwikkelde met zijn voedingssupplement Brainquicken.

Laat die keuze maar zitten. Denk maar lekker breed. Het antwoord op ‘ Wat wil je doen met je leven’ vult zich vanzelf in.

One comment

  1. Ik ben het hier best wel mee eens. De keuze lijdt alsnog vaak niet tot een vast plan voor de toekomst die je vervolgens ook daadwerkelijk uit gaat voeren. Je rolt een beetje in functies en baantjes, en via dat rol je weer het volgende avontuur in. Het is een natuurlijk proces en keuzes maken vind ik sowieso erg lastig.

    Like

Geef een reactie

